Sunday, 3 June 2012

them :)


i want to write something about friends . AGAIN ? haha


melihat kemesraan yang tergambar di raut wajah mereka , aku tersenyum sendiri . senyum dan tawa mereka tanpa kehadiran ku , membuat aku diam . memikirkan betapa cerianya harihari mereka . dan aku ? terus meniti hari tanpa mereka . masih segar di ingatanku , betapa kami menangisi saat keberangkatanku ke sekolah baru . betapa merah mata Alia meratapi sepanjang malam bila memikirkan perjalanannya di sekolah mulai esok tidak ditemani aku . tiada lagi suara sumbang yang menyanyi dan menari ' don't be stress ' tatkala mereka resah memikirkan peperiksaan dan keputusan . tiada lagi suara yang menjerit jerit memanggil nama nama yang masih belum bayar duit kelas . aku masih ingat betapa panasnya badan Fakhira sehingga terpaksa bercuti pada esoknya . 

air mata Fara yang tiba-tiba mengalir tatkala meneruskan pembelajaran yang tertunda tempoh hari . hasil tulisan tangan ku di atas sekeping kertas majong . membentangkan isi-isi karangan surat kiriman tidak rasmi yang ingin dikirimkan ke kawan yang berada di sekolah berasrama penuh . bukankah aku ? dan seisi kelas membayangkan mereka seolah-olah menulisnya untukku . 

seharian kelas sunyi tanpa suara . tiada gelak tawa . tiada lagi gurau senda . semuanya hambar seperti ada seseorang yang baru pergi . bukankah itu aku ? namun aku bukan pergi menemui Illahi . aku hanya pergi menuntut ilmu di sebuat pusat ilmu yang tersohor . tempat dimana semua idamkannya . tapi kelas tetap sepi . tiada siapa yang mampu untuk bersuara . semua  masih mengenang hari semalam . hari di mana semua berpelukan berkongsi duka . 

dan aku ? meniti detik-detik waktu dengan liangan air mata . sentiasa bertelefon bertanya khabar akan mereka . bertanya bagaimanakah harihari mereka tanpa aku . aku masih tidak dapat menyesuaikan diri lagi . suasana dan persekitaran sangat berbeza . aku seumpama sangat tergesa-gesa kesana dan kemari .
mengejar masa yang semestinya tak dapat ku kejari . kawan kawan yang baru aku kenali . semuanya baik . tapi jelas terpancar baik yang hanya di depan mata . bukan tulus mengukir senyuman dari hati . ingatan ku sekali lagi terbang di bawa angin . dapatku rasakan , umpama jasadku sahaja yang sedang berada di bumi orang bijak pandai ini . tapi fikiranku melayang diterbangkan angin dan berharap agar angin menghentikan di sisi mereka . 

hari demi hari , aku mula belajar agar tidak terlalu memikirkan . masuk minggu kedua , aku sudah pandai menyesuaikan diri . masuk minggu ketiga aku sudah pandai mengenepikan mereka . masuk minggu keempat aku mulai mengenangkan mereka . mula membandingkan yang kawankawan baruku tak sama dengan mereka . aku mulai menangisi takdir . aku belum jumpa pelangi pagi yang akan mewarnai kehidupanku dibumi ini . aku masih belum jumpa sinar yang akan menerangi hari hariku . aku masih belum jumpa seorang yang bernama sahabat . 

dan hari berganti hari . tanpa sedar , aku berjaya menjalani setengah dari tahun ini di sini . segalanya berlaku dengan pantas tanpa sempat ku ubah . dan aku rasa , aku tak inginkan sebarang perubahan . aku sudah jumpa insan yang ku cari . aku sudah jumpa warna warna yang kan menceriakan hidupku agar tidak suram seperti harihari lalu . aku sudah jumpa cahaya yang akan menerangi perjalanan yang penuh rintangan . perkenalan singkat terus bertukar menjadi sebuah ikatan persahabatan yang erat . menghubungkan kami berempat . sukar untuk ditakrifkan , aku sudah mula selesa dengan takdirku . aku sudah mula menyayangi sekolah baru ku . 


let me introduce . from left , Siti Syuhada , me , Nur Hanum . one more person missing . haha . Anis Syazwani . four of us . the new journey beginning from one first step .

 harihari yang kulalui kini penuh dengan gelak dan tawa . senyuman sentiasa meniti di bibirku dan tawaku sentiasa terdengar di corong telinga ku . walau sahabat-sahabat lama ku dulu lebih ramai berbanding kini , namun bagiku mereka sudah cukup tuk membuat aku lebih tabah dalam menghadapi harihari yang penuh dengan umpatan dan kejian manusia . bibir yang penuh dengan mesej ingin memburukkan ku . mata yang sentiasa memerhati setiap tindak tandukku agar dapat mencari kesalahanku . ahh , kini aku sudah tidak gelisah memikirkannya .

masalah datang dan pergi . dan aku bahagia di saat masalah datang , ada mereka yang sentiasa di sisiku . memberi dorongan dan kata-kata semangat agar aku terus bangkit . yang akan menghulurkan tangan saat ku rebah . yang akan mengesat titik-titik air mata yang membasahi pipi . 

kawan itu selamanya . sama ada mereka disini atau disana , semuanya dihati . 


i love you all damn much !

dan seluruh isi kelas 3A . saat saat indah antara kita akan terus jadi kenangan yang paling indah dalam hatiku . tak kan pernah ada satu pun yang bisa memadamkannya kecuali Allah . dan aku harap agar ia terus mekar mengisi kekosongan hati ku . akan ku pastikan ia terus segar dalam ingatan . dan selamanya kan terus menjadi sahabat yang sentiasa merindui sesama kita . menjadi sahabat yang selamanya bersama . dan kepada sahabat-sahabat baruku , agar kita terus melangkah maju setapak demi setapak kehadapan mengejar kejayaan milik bersama . agar kita terus tabah menepis segala dugaan dan halangan bersama . tiada lagi istilah baru dan lama . keduanya sama . terukir indah dihatiku selepas Allah , Rasulullah , Ibu , Ayah , dan Keluarga .

terima kasih kepada yang membaca . sayangg anda :)
TERIMA KASIH ALLAH !